
Paşabahçe Vapuru: Yalova’nın Unutulan Değeri
Fenerbahçe Vapuru gibi Paşabahçe Vapuru da uzun yıllar İstanbul – Yalova arasında sefer yaptı. Ancak ne yazık ki ona da sahip çıkılmadı. Yalova’dan ayrılırken bile yerel yöneticiler hiçbir çaba göstermedi. Bugün iskelemiz boş ve bu tarihi mirasa yine sahip çıkılmıyor.
Kısa bir süre önce Tarihi Paşabahçe Vapuru’nun müzeye dönüştürülerek Beykoz’da ziyarete açılacağı duyurulmuştu. Beykoz Belediye Başkanı Yücel Çelikbilek’in girişimiyle restorasyon sözü verilmişti. Ancak yıllar geçti ve gözlerimizin önünde çürümeye terk edildi. Oysa İstanbul’daki tersanelerde ne gemiler elden geçirilip sıfır gibi yapılıyor. Ama neden bu tarihi vapurlar için aynı özen gösterilmiyor? Neden hep yok etmek, çürütmek ve batırmak en kolay seçenek oluyor? Gelecek nesiller neden bu mirastan faydalanmasın?
Dün “Şehri İstanbul Vapuru” çürümeye terk edildi, bugün de Paşabahçe Vapuru. Belediyeler bu gemilere önce sahip çıkıyor gibi görünüyor, hibe alıyor, reklam yapıyor ama sonra sahilde çürümeye terk ediyor. Sonrası mı? Ya batırıyorlar ya da söküyorlar. Bu mudur tarihi değerlere verilen önem?
Paşabahçe Vapuru’nun Yalova İçin Önemi
Paşabahçe Vapuru, yalnızca İstanbul’un değil, Yalova’nın da deniz ulaşım kültürünün önemli bir parçasıydı.
- Yalova’dan İstanbul’a binlerce yolcuyu taşıdı, şehrin ulaşımında yıllarca kritik bir rol oynadı.
- Eski nesillerin hatıralarında, Yalova’dan sabah vapuruna binip İstanbul’da işe gidenlerin yolculuğu Paşabahçe Vapuru’yla özdeşleşmişti.
- Yalova’da sahil kültürü bu vapurların getirdiği hareketlilikle gelişti. Eğer Yalova’da vizyon sahibi bir yönetim olsaydı, bu vapur İstanbul – Yalova hattında yeniden çalıştırılabilir, şehir için aktif bir ulaşım aracı olarak hizmet verebilirdi.
Ancak ne yazık ki ahde vefa yok…
Paşabahçe Vapuru’nun Kısa Tarihi
- II. Dünya Savaşı sırasında savaş gemisi olarak inşa edilmeye başlandı. Ancak savaş bitince bu plan iptal edildi ve gemi bir şehir hatları vapuruna dönüştürüldü.
- 1 Temmuz 1952’de İtalya’dan yola çıktı ve kendi güçlü Sulzer makineleriyle İstanbul’a ulaştı.
- 78,2 metre uzunluğunda ve 3200 beygir gücündeki Sulzer TD 36 dizel makinelerle donatıldı.
- 2010 yılında hizmet dışı bırakıldı ve çürümeye terk edildi.
Ve Nihayet: Paşabahçe Vapuru Yeniden Hayatta Ama Yetersiz!
Tarihi Paşabahçe Vapuru, uzun yıllar sahipsiz bırakıldıktan sonra, İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından restore edilerek 13 Ağustos 2022’de yeniden denize indirildi.
- Haliç Tersanesi’nde kapsamlı bir restorasyon sürecinden geçti.
- 1 Eylül 2022 itibarıyla Adalar-Kabataş hattında tarifeli seferlerine başladı.
- Orijinal tasarımına sadık kalınarak modern seyrüsefer sistemleri eklendi.
Bu gelişme, Paşabahçe Vapuru’nun tamamen yok olmaktan kurtulması adına önemli bir adım oldu. Ancak biz Yalovalılar için yeterli değil!
Biz bu vapurun İstanbul – Yalova hattında yeniden çalışmasını istiyoruz!
Yalova ve İstanbul arasındaki deniz ulaşımına nostaljik ve tarihi bir değer katılmasını, vapurun aktif olarak hizmet vermesini talep ediyoruz.
Müze değil, nostaljik bir hat istiyoruz! Eğer yetkililer biraz duyarlı olsaydı, bu vapur şu anda Yalova’dan İstanbul’a her gün sefer yaparak gerçek bir kültürel miras olarak yaşatılabilirdi.
📌 Paşabahçe Vapuru’nun 12 yıl aradan sonra yeniden seferlere başlamasıyla ilgili videoyu izlemek için: